Artă 3D din secolul XVII

By | #ArtScafandru

În Italia, secolul XVII a reprezentat o explozie la nivel de arhitectură și pictură. Grandoarea și complexitatea cu care se dezvoltă primesc un imbold și din partea dezvoltării Barocului în perioada respectivă.

Astfel se remarcă creatori precum Luca Giordano, căruia i se spunea și „Luca Fa Presto” (Luca Rapidul, luat așa pe șleau). Acesta era recunoscut pentru viteza cu care finaliza lucrările.

Mai avem un Peter Paul Rubens, pe care-l știm cu toate picturile acelea religioase, Guido Reni cu a sa Aurora, o pictură spectaculoasă, Giambattista Tiepolo, dar și Andrea Pozzo asupra căruia mă voi opri azi.

Suntem în epoca de după Carravagio, care reușise o demonstrație de realism aparte; prin urmare în epoca Barocului, biserica catolică găsește o formă de exprimare și grandoare în lupta ei cu protestantismul.

Așa apare perioada 1600-1750, perioada în care s-a desfășurat această direcție a Marilor Decorațiuni, majoritatea pe fundalul reformei religioase, deci cu cât mai multe subiecte de acest gen.

The Entry of St. Ignatius Into Heaven reprezintă o pictură-iluzie optică în care ni se înfățișează ridicarea la ceruri a Sfântului Ignațiu din Layola, fondatorul spaniol al ordinului iezuiților.

Dacă vă uitați cu atenție la pictură, aceasta pare să se înalțe pe mai multe paliere, fiecare reprezentând alcătuirea lumii și primirea lui Ignațiu la ceruri (în centru).

De fapt, pictura este plană, pe tavanul bisericii și constituită printr-o tehnică de falsă apropiere a obiectelor în același timp reprezentând mai multă adâncime. Pe engleză, foreshortening.

Pozzo, folosindu-se de arhitectura clădirii, reușește astfel să ofere o iluzie optică de tridimensional, cu toate că aceasta este cât se poate de 2D.

Pictura ilustrează cele patru continente, reprezentate prin femei începând din colțul stânga sus și continuând în ordinea acelor ceasornice.

În planul cel mai apropiat, cu fețele în jos se află păcătoșii plini de regret din pricina lipsei credinței. În centru este Sf. Ignațiu ridicându-se la ceruri.

Tavanul pare extins în înălțime, depășind cadrul bisericii. Cu toate acestea, e o iluzie optică.

Pozzo nu a lăsat doar isprava asta la vedere. A realizat mai multe picturi care au înșelat privirea, printre care și interiorul domului bisericii Badia din Arezzo (featured photo).

Mai multe informații despre această perioadă, dar și despre întreaga istorie a artei lumii occidentale se pot găsi în Art of the Western World, from Prehistory to the 21st Century a lui Antony Mason, apărută la editura Book House.

Se găsește, sper că încă se mai găsește, la Antic ExLibris pe Bulevardul Ion C. Brătianu 40.

Imagini preluate de pe Wikipedia.

Ți-a plăcut? Spune-le și altora
libris.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *