Gratuitatea la trenuri pentru studenți e o greșeală

La 1 februarie, anul acesta, site-ul CFR Călători prezenta comunicatul de presă conform căruia din acel moment, după modificările legii, studenţii români și străini înmatriculaţi la o formă de învăţământ cu frecvenţă – licență, master, doctorat – în instituţiile de învăţământ superior acreditate din România beneficiază de gratuitate  la transportul feroviar intern.¹

Cu toate că până la acel moment studenții și elevii aveau 50% reducere la transportul intern feroviar, reducerea la zero a adus multă bucurie printre aceștia. Și eu m-am bucurat, dar cu rețineri. Urma să-mi văd familia mai ușor, prețul celor 108 km parcurși fiind zero lei.

Reținerile mele au început să se concretizeze în momentul în care am vrut să utilizez CFR Călători via Gara de Nord. Au început să iasă atunci la iveală toate hibele pe care acest sistem le avea și le are.

Și o să le iau pe rând ca să vedeți de ce este o decizie extrem de proastă pentru care acest serviciu nu este pregătit deloc.

Totul a plecat de la subvenții

Există o subvenție anuală care se împarte între CFR Călători și celălalte companii private în funcție de doi parametri: tren-km și călători-km.

Pe noi ne interesează călători-km unde ia uitați ce spune News.Ro:

În cazul României, cu cât ponderea indicatorului călători-km este mai mare, compensaţia pentru companiile feroviare private scade, iar cea pentru CFR Călători ar trebui să crească, deoarece compania de stat transportă mult mai mulţi călători pe unitatea de distanţă parcursă.News.Ro

Accentul cade pe ideea că CFR Călători, cu cât are mai mulți călători pe km, cu atât primește mai mulți bani. Întrebarea e: oare îi primește? Ei zic că plățile sunt la zi din punct de vedere al deconturilor biletelor oferite gratuit studenților.

Dar din punct de vedere al îmbunătățirii serviciului, nu se întâmplă nimic.

Ține-ți gura închisă prin aglomerație

Nu vrei să te cerți cu ei. Odată cu gratuitatea asta, în calitate de student, primești și alte beneficii care, în ochii angajaților CFR, par a fi diferența între un rege și un sclav.

Și mi se pare amuzant pentru că văd asta în cazul nostru, unde avem un rahat de tren gratuit disponibil pe zi, dar nu se uită în propria ogradă sau mai sus de ei, la oamenii care i-au adus aici.

Am observat și auzit de-a lungul excursiilor mele cu trenul, tot felul de conversații între controlori și acei călători normali, plătitori.

După ce că nu plătesc bilet, mai stau și jos, doamnă?! Spuse o clientă, într-o seară, într-un tren de Brașov, supărată foc că stătea în picioare.

Ce să le fac, dragă doamnă? Au primit, au luat bilet, n-am ce să le fac. Vă dați seama că dacă ar fi după mine, i-aș pune pe toți să stea în picioare. Mai ales că sunt tineri… Venise răspunsul răzbunător al controlorului de tren.

Dacă ești student, nu mai ai voie să vorbești despre CFR. Mergi gratis, ține-ți gura închisă! Nu mai ai dreptul la opinie!

Nu mai ai dreptul să vorbești de întârzieri, de calitatea trenurilor, de orarul mizerabil de circulație al lor, de tot ce-i rău și se poate îmbunătăți. NU mai ai voie!

Mergi gratis, ești nebun?! Ce-ți mai trebuie?!

Aglomerația din Gara de Nord, odată cu noile reglementări, a devenit infernală. Cozile sunt uriașe, casele de bilete niciodată suficiente (să fie deschise, că totalul lor e suficient), iar diferența căscată între prostul-plătitor-de-rând și studentul-rege-peste-călătorii-plătitori e din ce în ce mai mare și mai absurdă.

Respectul între cele două straturi sociale se minimalizează pe zi ce trece. Respectul casierițelor de la Gara de Nord se diminuează și el pe zi ce trece. Respectul din partea controlorului aproape că n-a existat niciodată.

Ți-ai primit gratuitate, acum mergi la locul tău și închide-ți fleanca!

Numai ieri, după ora 12, majoritatea trenurilor erau fără loc. Pline!

Gratis, gratis, dar locul e pe bani…

Când am mers la Brașov cu ocazia unui concert anulat Chase & Status, am fost la Gara de Nord să iau mai multe bilete. Vreo șașe.

Două de student, patru normale. Și ce să vedeți, toate ok, nu e nicio problemă, doream să plătim cu cardul, ok, plătim cu cardul, dar sunt niște probleme cu cardul, hai mai bine nu le plătiți cash?, nu, nu le plătim cash, le plătim cu cardul, ok, dar mai erau doar astea patru locuri în tren, pentru student va trebui să vă luați în picioare cu o oră înaintea plecării trenului.

Poftim?

Ca să înțelegeți, doar biletele normale au primit loc în tren, chiar dacă mersesem cu mai bine de 48 de ore înaintea plecării trenului. Chiar dacă casierița nu ne-a zis nimic. Chiar dacă înțelesese că vrem șașe bilete, patru normale, două de student, în trenul ăla, alăturate ca și grup.

Nu, ori nu a înțeles, ori nu ne-a vrut acolo.

Se pare că tratamentul, nu foarte adesea, dar ori de câte ori se poate, este aplicat în felul acesta pentru cei care au gratuitate. Măcar ăia care plătesc să stea jos. Și asta e discriminare și pentru asta se plătește. Scump!

Și e o discriminare care se face constant din momentul acela, 1 februarie, încoace. Și nimeni nu vede și pe nimeni nu interesează.

Și toți suntem fericiți că mergem gratis cu trenul și nefericiți că ăia merg gratis cu trenul și uite așa se cască o prăpastie între straturile societății și așa ne ducem dracu ca umanitate.

Diferența! Ea a contat mereu. Să arăți cu degetul și să faci diferența. Asta a fost marea bubă a umanității moderne, continuată și astăzi cu patos.

Combinații luate după cum se poate

În toată debandada asta, se ajunge la mica înțelegere la casierie. Nu știu dacă prin lege e permis, dar majoritatea au început să primească loc în picioare.

Aici ajungem la tot felul de combinații. Luate cu vă rog frumos, că trebuie să ajung, că nu se poate face nimic în sensul ăsta, și ajungi, ca în cazul meu, să primești două bilete gratis, ca student, ca să poți merge cu un tren.

Adică primești loc în tren în picioare, și eventual, de la o anumită stație unde se eliberează un loc, primești să stai și jos.

Dar să ajungi aici, trebuie să te rogi, trebuie să vii cu o oră înainte să plece trenul, trebuie să faci diferite sacrificii.

Dacă vii mai devreme să te asiguri că vei găsi loc, e foarte probabil să nu găsești și să mai aștepți puțin la casă până se îndură, în funcție de ce oameni cu loc normal mai vin, să primești și tu ceva.

Și uite cum nu e ok așa.

Nici astăzi nu am înțeles sistemul CFR de rezervare a unui loc. Ba vii devreme și nu mai sunt locuri pentru tine, ba vii devreme și sunt locuri pentru tine, ba vii oricând să te rogi să primești ceva.

Concluzie

Am pus aici câteva motive pentru care consider că această gratuite nu este în tocmai o măsură benefică.

CFR Călători nu e pregătită de volumul actual de călători. Sunt mulți oameni și mulți merg în picioare. Trenurile nu sunt suplimentate. Subvenția aia nu știu cât ajunge în ograda CFR și cât în mâinile altora.

Se face o discriminare pe baza criteriilor acestora, practic nu mai avem egalitate în drepturi aici. Mergi gratis, dar suferi pentru asta.

Toate aceste rânduri au fost scrise după multiple experiențe negative avute cu această companie de stat. La privat, nici acolo lucrurile nu stau mai diferit. E cam aceeași aglomerație, pe același principii.

La mulți ani, România!

¹Citat preluat de pe CFR Călători

Ți-a plăcut? Spune-le și altora
libris.ro

4 Responses to " Gratuitatea la trenuri pentru studenți e o greșeală "

  1. Dorin Irimia says:

    Prin aceasi discutie am trecut si eu la cfr :)) Identic , “Merge gratis si mai vrea sa stea si jos”, atunci m-am ridicat frumos si i-am aruncat biletul in fata cu pret intreg :)) Nu femeie , nu merg gratis.

    • Adi Anghel says:

      Dar vezi la ce a condus treaba asta? Femeia probabil că s-a răstit la tine și te-a etichetat. Tu, la rândul tău, nervos în urma trebușoarei ăsteia, i-ai aruncat biletul în față. Unde ajungem în felul ăsta?

  2. Alex says:

    Nu gratuitatea este de vina. Este mentalitatea.Toti avem drepturi, dar vrem sa avem drepturi mai multe decat cel de langa noi. Cumpar bilet cu bani am mai multe drepturi decat cel care are bilet, dar il are gratuit. Am abonament, deci am mai multe drepturi decat cel cu bilet simplu. Sunt batran si vreau sa stau jos, dar ma sunt primul la prima ora cand se deschide supermarketul sa iau cea mai nou oferta.

    • Adi Anghel says:

      Desigur că mentalitatea joacă un rol important, dar având în vedere că ea poate fi reglementată politic (că doar de acolo se schimbă și mentalitatea), nu văd de ce nu se iau măsuri în acest sens. Gratuitatea este de vină ca măsură implementată politic, fără analiză în social și economic. Din nou, toți, aruncați la grămadă. Se putea face cu cap, repet, dar nu s-a dorit asta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: