Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Dimensiunea incomensurabilă a dramei

By | Prin viață

 Atenție, acest articol conține informații din cadrul filmului. Dacă nu l-ai urmărit încă, îți recomand să-l vezi și apoi să revii la acest articol. Mulțumesc. 

Cam cât poate cântări o dramă? O traumă? Durerea pierderii propriei fiice? În același timp, cât cântărește importanța informației?

Martin McDonagh în doar o oră și 55 de minute a cartografiat multiple probleme tipice locului, dar și lumii actuale.

Cu un dialog natural, des-centrat de la rațiune și pe bună dreptate dacă vom lua în considerare cantitatea dramatică, deci implicit psihilogică pe care o înghite fiecare personaj, McDonagh prezintă ideea extremităților și diferenței negative care ne copleșește astăzi.

Frances McDormand, pe care o știm din Fargo (1996), joacă rolul mamei (Mildred Hayes) care și-a pierdut echilibrul odată cu trauma provocată de pierderea fiicei sale printr-un hazard nefericit reprezentat chiar la nivel discursiv, așa cum ne este ilustrat dintr-un flashback al acesteia.

Mildred, din pricina nerezolvării în vreun fel a cazului violării și uciderii fetiței ei pentru mai bine de 7 luni, împrumută spațiul publicitar de la intrarea din oraș, mai precis trei panouri publicitare, cu ajutorul căruia să tragă de urechi poliția locală.

De partea legii îl avem pe Woody Harrelson – întruchipat în Chief Willoughby, celebrul actor nu face rabat nici în acest film de la un rol minimal, dar foarte bun.

Misterul care planează asupra comisarului Willoughby te captivează în prima jumătate a filmului. În acest sens, întrebarea „ce e bine și ce e rău” capătă un nou înțeles, o nouă dimensiune.

Pusă sub presiunea întregii localități: polițiștii care fac presiune pe aceasta în mod indirect prin amenințarea lui Red (publicitarul și deținătorul panourilor publicitare de la intrarea orașului); fostul ei soț nu numai c-o amenință cu o nouă rundă de bătaie, dar aruncă în flăcări mesajele ei, lucru ce-l va afla prea târziu Mildred; preotul ajunge și el pe acasă, iar aici e o scenă mai mult decât interesantă, dar să nu uităm și de băiatul ei care se află în depresie pe durata întregului lung metraj.

Tot de partea legii îl mai avem și pe Sam Rockwell (îl știu vag din The Way Way Back) în rolul lui Dixon, polițistul cu probleme de violență și alcool care nu știi de partea cui să-l poziționezi.

Această complexitate a omului, când pe partea binelui, când de partea răului, e ceea ce Three Billboards Outside Ebbing, Missouri reușește cel mai bine să ne ofere.

Această cineviziune a lumii mici cu drame uriașe ne sunt ilustrate prin însăși dimensiunea personajelor: vi-l ofer exemplu pe James jucat de Peter Dinklage (Game of Thrones, Rememory etc) cu a sa problemă „of being just a catch”, incomparabilă cu celelalte, dar tot o dramă interioară.

Jocul interior – exterior este prezentat și de cadrele foarte bine alese de regizor. Intimitatea prin cadre închise, anxietatea prin cadre apropiate, dimensiunea lumii prin însăși cele trei panouri publicitare cuprinse de dealuri și verdeață.

Personajele joacă acest dublu-rol social care te fac să întrebi când sunt ei, de fapt. Jocul măștilor se vede cel mai bine prin ironizarea lui Dixon care are o relație specială cu mama sa, dar care reușește să iasă de sub dirijarea ei în final.

Umorul negru, tragicomedia actului, absurdul situației fac acest film unul cu adevărat complet. Comicul de limbaj, de situație sunt toate prezente în scene pe care nu le mai discut aici căci ar mai însemna alte câteva spoilere.

O scenă foarte interesantă de diferență negativă, un soi de eu versus voi (pe lângă întregul set-up din comunitate) este cea în care preotul vine acasă la Mildred pentru a-i spune, din nou, să renunțe la publicitatea negativă adusă șerifului.

Pentru că nu cunoaștem toate informațiile legate de acest caz, doar că nu există probe concludente și se bate pasul pe loc, nu putem să judecăm niciuna dintre părți, jocul obiectivării fiind asemenea unui dans pe sârmă la mare altitudine.

Preotul ajunge imediat în șleahta violatorilor doar pentru că face parte din ea. Cunoaștem problemele de-a lungul istoriei cu homosexualitatea și violurile din parohii.

Îl vedem, astfel, pe preot plătind prețul unei istorii tragice adusă de omul milos, portavoce a Domnului.

Este un film despre des-centrarea atenției, răzbunare, violență, subtilități, viol și omor, organele legii neputincioase, trauma victimei, depresie și clasica „dacă legea nu face nimic, lasă că fac eu”.

De urmărit și ciocnirea superbă între violență și empatie.

Probabil vor fi destule persoane care vor trata superficial acest film, motiv pentru care vă rog, dar chiar vă rog, să-l priviți cu atenția necesară și să-l străbateți până în străfunduri, căci esența se află în fiecare scenă a filmului.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri este un film de Oscar, dar mi-am propus să le văd și pe celelalte, așa că nu mă voi grăbi să-l proclam, dar are toate șansele.

sursă foto

Ți-a plăcut? Spune-le și altora
libris.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.