Facebook și democrație

By | ExtraOnline

Recent a apărut în presă știrea, oh, dar ce știre, că într-adevăr de-a lungul perioadei în care Trump și Clinton se aflau în campanie electorală, au fost mai multe fake news și reclame îndreptate în a-l favoriza pe unul dintre candidați.

Într-un articol de pe New York Times, intitulat Facebook wins, Democracy loses, aflăm că aproximativ 3000 de ads au fost plasate de pe 470 de conturi false, punând în contul platformei sociale ceva mai bine de 100.000$.

Aceste reclame erau îndreptate către niște ținte demografice unde se întrezărea o ușurință către propagandă politică.

Practic, nu putem spune că vina aparține în întregime Facebook-ului, dar este platforma socială un complice?

Legal, nu pot discuta, pentru că nu am cunoștințe. Dacă există totuși cineva, aș dori să-mi explice cum stau lucrurile în acest caz.

Din ce-mi pot da seama, aceste reclame au fost făcute printr-o modalitate de a uzurpa ideea statului de drept, a democrației, prin intermediul Facebook, fiindcă internetul e liber.

Monopolul preluat de Facebook, cu ajutorul mapamondului (că toți am ajuns să avem astăzi un cont acolo), a dus către o lume în care manipularea și vehicularea informațiilor false să fie o joacă de copii.

Tot ce trebuie e să ai un website + un minimum de informație pentru o știre care ar putea părea veridică, să știi niște Facebook Ads ca să poți face o targetare bună și boom, rezultatele vor apărea imediat.

Ceea ce mi-am dat seama, după tot timpul ăsta petrecut prin online, este că Facebook se comportă ca o lume din GTA puțin modificată. Ești propriul stăpân, un stăpân mai mic, care se rezumă la condițiile impuse de cel mare – platforma.

Pe Facebook e ușor să vorbești despre tot: rasism, sexism, xenofobie, political correctness, boli, tabu, orice. Numește un subiect și începe să bați câmpii, cineva tot te va băga în seamă.

Facebook-ul a reușit să aducă pe toată lumea aproape, pentru a se demonstra simplul fapt că nimeni nu se suferă cu nimeni.

Toate studiile au arătat depresie, invidie, tristețe, singurătate, chestiuni psihice grave care sunt legate de ceea ce un utilizator experimentează pe rețeaua socială.

De ce? Pentru că, fără un curs de online, mulți pică într-o capcană banală a societății. E ceea ce se întâmplă și pe stradă, la un eveniment sau într-o casă.

Numai că aici informația e atât de încărcată, atât de rapidă, încât vertijul în care suntem aruncați ne toacă mărunt.

Fiecare încalcă pe rând orice lege, orice morală, fiindcă acolo ești liber. Acolo e anarhia. Dacă lumea ar arăta cum arată pe Facebook, astăzi ne-am duce dracului toți.

Nu, nu simt că exagerez.

Facebook rulează pe slăbiciunile omului. Fiecare like arată plăcerea, dar plăcerea nu poate fi uneori și-o slăbiciune? Nu ni se arată ce vrem să vedem? Să știm? Să urmărim?

Tocmai lipsa de educație este ceea ce a dus la punerea lui Trump în Casa Albă. Lipsa de educație personală + o platformă socială care arată numai scopuri „benefice”.

Pe Facebook ai business-uri, ai bani, ai trafic de date personale, ai cea mai mare comoară a timpului ce va să vină. E însăși o parte din demolarea democrației, chiar dacă asta nu se va întâmpla mâine, poate nici în zece ani.

Dar ce s-a întâmplat în trecutul recent, dacă nu te face cât de cât conștient și nu te trezește la realitate, înseamnă că ori ești idiot, ori ești ignorant.

În ambele cazuri, e vorba de o înfrângere.

Mi-ar plăcea ca TIC-ul, materia aia unde toată lumea se juca CS la oră, să devină mai importantă, pentru că nevoia va fi din ce în ce mai mare.

Pe lângă asta, mai e vorba de educația personală, aia în care înveți să te comporți, să discerni. În oceanul informației, cel mai important e să vezi mai multe surse.

Ți-a plăcut? Spune-le și altora
libris.ro

2 Responses to " Facebook și democrație "

  1. Alex Manoiu says:

    1Nu cred ca e de vina Facebook-ul sau orice alta platforma. Este vina noastra ca ne-am lenevit si luam totul de a gata si doar ceea ce ne convine, restul sunt fake-uri sau minciuni. Si sunt multe exemple.
    2. Faptul ca avem acces la internet si orice retea sociala ne confera puterea de a transmite instant un mesaj in eter, mesaj pe care il poate citi oricine, oricand, oriunde si acum. Practic suntem invadati de prea multe informatii si cum spuneam la 1 ne e lene sa mai cautam si/sau (pre)luam doar ceea ce este pe aceasi unda de lungime cu noi.
    3. Se cam si doreste ca noi sa preluam doar ceea ce este pe aceasi unda cu noi. Practic informatia asta abundenta si de toate “culoriile” ne targeteza pe grupuri cu viziuni cat mai opuse una fata de cealalta. Chiar daca suna a teorie a conspiratiei, daca de uiti putin si cauti vezi ca televiziunile si ziarele sunt detine de grupuri din ce in ce mai restranse, iar daca vorbim de internet jucatorii cei mai mari sunt : Facebook si Google. -> sursele noastre multe sunt detinute de oameni putini si deci pasibili de manipulare.
    4. Ca tot ai vorbit de alegerile din SUA. Cam acelasi lucru s-a intamplat si la noi in Romania in 2014. Daca lumea din diaspora nu se coaliza impotriva guvernului PSD-Ponta nu iesea Iohannis presedinte
    5. Nu cred ca lipsa educatiei a populatiei a dus ca Trump sa fie presedinte. Trump a iesit presedinte datorita campaniei lui agresive si bine tintite catre populatia dezamagita ( vezi si punctul 4 ) si pe fondul unei arogante si a unei superioritati prezentate de Hillary Clinton.

    • Adi Anghel says:

      Sunt de acord cu tine la mai toate punctele, mai puțin 4 și 5 parțial. A fost altă poveste cu alegerea lui Iohannis. Nu s-au băgat bani în reclame politice dubioase pentru el, ci a fost word-of-mouth + multe fapte bine promovate prin share. Campania lui digitală a fost una foarte bună, dar nici americanii, nici rușii nu au venit să bage bani în curul lui. Cel puțin nu atât de grosolan și de pe față.

      Cât despre 5, ba tocmai lipsa educației. Oricine și-ar fi alocat timpul să se informeze, să se educe concret despre cine este un candidat, cine este celălalt, să cântărească și să dialogheze, astăzi ar fi fost altceva. Când unui candidat îi ies minciunile pe gură la fiecare interviu și promite chestiuni total nerealiste, trebuie să fii prost să pui ștampila de vot pe un asemenea specimen care nu deține nici expertiză, nici personalitate. Ignoranța poate fi combătută prin știință, prin interes, prin educație. La fel ca Dragnea, Trump a țintit către populația săracă, fără resurse intelectuale sau materiale bune, care se aflau în disperata nevoie de a „trăi mai bine” (ce ironic!). Și când te mai ajută și rușii cu niște reclame de vreo 100.000 de dolari prin Facebook, care îți pune la dispoziție informațiile necesare despre segmentul de votanți de care avea nevoie Trump, atunci e la revedere. S-a mai întâmplat? Desigur. 1823 sau 1863, undeva pe aici. Tot în America. Tot un președinte ieșit ampulea, tot printr-o mânărie nerecunsocută, numai că nu a lui Facebook, ci Western Union.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: